کوانتوم دات QD در نرم افزار سیلواکو

سیلواکو SILVACO

 

کوانتوم دات QD در نرم افزار سیلواکو

quantum dot in silvaco

نرم افزار silvaco

نرم افزار silvaco یکی از نرم افزار های موجود برای شبیه سازی افزاره های نیمه هادی می باشد. این نرم افزار کمیت های اپتیکی و فوتونی را توسط کاربر به صورت عددی محاسبه می نماید.به طور خاص، استفاده از ابزارهای شبیه سازی، هم برای محققین با تجربه و هم برای محققان تازه کار، می تواند چرخه توسعه را سرعت بخشد. دیودهای ساطع کننده نور (LED) سال ها توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده اند، به ویژه دیودهای ساطع کننده نور مبتنی بر نقطه کوانتومی .

کوانتوم دات Quantom Dots چیست؟

کوانتوم دات به نانو کریستال های ساخته شده از مواد نیمه هادی گفته می شود که رفتار کوانتومی از خود نشان می دهد. رفتار الکترونیکی این نوع مواد در حد واسط بین نیمه هادی ها و ملکول های مجزا قرار خواهد گرفت. کاربرد کوانتوم دات در ساخت ترانزستور، سلول های خورشیدی، led ها و دیودهای لیزری است که در صنایع مختلف به کار برده می شوند. یکی از کاربرد های کوانتوم دات، استفاده از پنل های LED است که تدریجا جای LCD ها و LED ها را می گیرند. Quantom Dots یا QD در واقع نانو کریستال های ساطع کننده نور اند،  که نورهای یک طول موج مشخص را جذب و آن را به دیگری تبدیل می نمایند.

آغاز تکنولوژی کوانتوم دات Quantom Dots

این تکنولوژی در واقع توسط آزمایشگاه های بل در سال 1982 ابداع شد. کوآنتوم دات و نمایشگرهای مبتنی بر تکنولوژی Quantum Dot  به نانو کریستال های نیمه هادی گقته می شود که کارکردی شبیه OLED دارند اما بهینه تر و با کیفیت بیشتر. Quantom Dots (کوانتوم دات)، صفحات کوچک نانوکریستالی هستند که می توانند بر روی لایه نورپس‌ زمینه یک تلویزیون ال‌ ای‌ دی اضافه شوند. وقتی نور ال‌ ای‌ دی آبی رنگ از طریق لایه کوانتوم دات نمایش داده می شود این کریستال در واقع نور را شکسته و نور سفید‌ رنگ غنی‌ تری را که حاوی پرتوهای مختلف رنگی است تولید می کنند. این نور نهایتا منجر به ایجاد کیفیت تصویر بهتر با رنگ‌ های سیاه تیره‌ تر و حتی دیگر رنگ‌ های موجود به صورت زنده‌ تر می شود

فیزیک های حاکم بر کوانتوم دات Quantom Dots

Recombination  عامل کلیدی در دستگاه های ساطع کننده نور است. در مورد QD (quantum dot)، لازم است که هسته را به عنوان یک چاه کوانتومی با مشخص کردن فرمان qwell و همچنین فرمان led برای طیف گسیل نور توسط نرم افزار گرفته شود. با علامت گذاری این دو مدل، معادله شرودینگر در منطقه چاه کوانتومی حل می شود و انتشار به دنبال مدل LED ثبت می شود. می توان آن را به راحتی در DeckBuild کدگذاری کرد.

انتشار در (QD (quantum dotعمدتا به دلیل spontaneous relaxation تولید شده در لایه EML است. بنابراین لازم است حتما مدل spontaneous استفاده شود.

در نهایت، مدل لورنتس به منظور اجازه دادن به برخی از گسترش پیک انتشار، با در نظر گرفتن پراکندگی داخلی در نانو کریستال

(quantum dot) QD، فراخوانی می شود و در کد نویسی به کار برده شده است.

جهت یادگیری کامل نرم افزار سیلواکو آموزش های رایگان ما را در سایت حامی پروژه دنبال نمایید. و در صورت مشکل در انجام پروژه های سیلواکو خود با متخصصین حامی پروژه در تماس باشید. برای ارتباط با تیم تخصصی سیلواکو حامی پروژه با شماره 09934702599 تماس حاصل نمایید.

کوانتوم دات QD در نرم افزار سیلواکو
اسکرول