آموزش سیلواکو “اهمیت لایه نازک در سلول های خورشیدی”

سیلواکو SILVACO

آموزش سیلواکو اهمیت لایه نازک در سلول های خورشیدی

امروزه، لایه نازک و تحقیقات مربوط به آن وسعت زیادی پیدا کرده است. بدون شک، رشد چشمگیر اطلاعات ، پردازش اطلاعات ، ذخیره سازی، صفحه های نمایش، مواد سخت و عایق ها نتیجه تولید لایه های نازک بر طبق فناوری نوین می باشد.

در ساخت لایه های نازک در سال های اخیر تحول وسیعی صورت گرفته است که خود ناشی از پیشرفت در فناوری، تولید میکروسکوپی و ساخت وسایل دقیق و پیچیده می باشد.

همچنین بیان مباحثی مانند میکروالکترونیک، اپتیک و نانو تکنولوژی اهمیت لایه نازک را بیشتر بیان می کند. لایه های نازک با ضخامت های در حد نانو، کاربردهای فراوانی در فناوری های نوین داشته است.

برخی خصوصیات که بر اثر نازک بودن سطح ایجاد می شود شامل افزایش مقاومت ویژه، ایجاد پدیده تداخل نور، تونل زنی و تغییر دمای بحرانی ابر رساناها می باشد.

همچنین برخی خصوصیات که از بزرگ بودن لایه ها ناشی می شود شامل پدیده جذب سطحی فیزیکی و پدیده جذب سطحی شیمیایی و پدیده پخش خواهد بود.

با توجه به خاصیت و عملکرد لایه نازک، می توان به جهت بهبود تکنولوژی مانند سنسورها، پنل های خورشیدی استفاده شود.

امروزه کاربرد لایه نشانی به گونه ای است که بخش بزرگی از زندگی مدرن مدیون این صنعت می باشد.

فیزیک لایه نازک

فرآیند رشد لایه های نازک در شرایط لایه نشانی به صورت صفحه کامل نمی باشد. زمانی با حجم ماده مقایسه می گردد، خواص فیزیکی لایه نازک بر روی زیر لایه ممکن است متفاوت باشد که این امر وابسته به مورفولوژی می باشد.

ویژگی هایی شامل اندازه دانه، شکل و جهت کریستالی به مراحل رشد و لایه نشانی وابسته می باشد. فرآیند رشد اتمی به این صورت است که در ابتدا ذره از فاز بخار، فشرده می گردد.

برای تشکیل لایه، ماده اولیه بای سه مرحله را طی نماید. مرحله اول: ماده ی اولیه به ذرات مولکولی تبدیل گردد. مرحله دوم: فاصله ی منبع با زیر لایه را این ذرات بتوانند طی کنند.

مرحله سوم: چگالی ذرات بر روی زیر لایه شکل خواهد گرفت. چگالش لایه های نازک به شکل های مختلف می باشد که هر شکل به عامل های متعددی بستگی دارد که از این عوامل می توان به برهمکنش بین اتم ها ی زیر لایه در طی فرآیند رشد اشاره نمود.

به طور کلی سه نوع رشد لایه نازک به صورت زیر می باشد:

  • رشد لایه به لایه
  • رشد جزیره ایی
  • رشد لایه ایی- جزیره ایی

 

 

جهت یادگیری کامل نرم افزار سیلواکو آموزش های رایگان ما را در سایت حامی پروژه دنبال نمایید. و در صورت مشکل در انجام پروژه های سیلواکو خود با متخصصین حامی پروژه در تماس باشید. برای ارتباط با تیم تخصصی سیلواکو حامی پروژه با شماره 09934702599 تماس حاصل نمایید.

آموزش سیلواکو “اهمیت لایه نازک در سلول های خورشیدی”
اسکرول